Информограф Хазарской Библиографии

В Информографе представлены тексты, в которых даётся информацмя о хазарах. Тексты представлены в алфавитном порядке по каждому автору. В конце текстов в склбках указаны авторы, в работах которых эти тексты упоминаются.

Name:
Location: Москва, Россия, Russia

Информограф - это вид энциклопедии. Только статьи здесь собраны из цитат.

Monday, October 02, 2006

Naamani - Ptolemy

Naamani - Ptolemy

Naamani Israel T. "Tribe and People." The American Zionist 67 (February 1977). (Engl) (Brook)

Nadel B. "Karaimer un kazaren in frien mitalter." Folks-shtime (Warsaw, 1959). (Yidd) (Brook)

Nady T. La campagne ľAttila aux Balkans ef la valeur du Temoignage de Jordanes concernaut les Germains. — Acta antiqua Acad. Scaent. Hung. 4, 1956. (Скржинская)

Nagrodzka-Majchrzyk Teresa. "Miasta chazarskie Itil i Sarkel." Przeglad Orientalisticzny (1973). (Pol) (Brook)

Nagrodzka-Majchrzyk Teresa. (review of Peter B. Golden's "Khazar Studies.") Rocznik Orientalistyczny 44:2 (1985). (Engl) (Brook)

Nahon Gérard. (review of Golb and Pritsak's "Khazarian Hebrew Documents of the Tenth Century." Revue des études juives 145 (1986). (French) (Brook)

Nahon Gérard. (review of Peter B. Golden's "Khazar Studies.") Revue des études juives 145 (1986). (French) (Brook)

Naimushin Boris. "Xazarskiyat kaganat i iztochna Evropa: Sblâsâtsi mezhdu 'nomadite na stepta' i 'nomadite na rekite'." In Bâlgari i Xazari: Prez Rannoto Srednovekovie, ed. Tsvetelin Stepanov. Sofia: TANGRA TanNakRa, 2003. (Bulg) (Brook)

Nebel Almut; Filon, Dvora; et al. "Y chromosome evidence for a founder effect in Ashkenazi Jews." European Journal of Human Genetics 13:3 (March 2005). Suggests that the Y-DNA haplogroup R-M17 (R1a1), found among about 11.5 percent of Ashkenazic Jewish men in their study, may come from intermarriage with the Khazars. (Engl) (Brook)

Nebel Almut; Oppenheim, Ariella; et al. "The Y Chromosome Pool of Jews as Part of the Genetic Landscape of the Middle East." The American Journal of Human Genetics 69:5 (November 2001). The geneticists Nebel et al. present evidence that a minority (12.7%) of Ashkenazic paternal lineages contain the Eu 19 chromosomes, which are found among a majority of eastern Europeans, and could originate from partial Khazar or East-European ancestry. (Engl) (Brook)

Needham J. Science and Civilization of China. III. Cambridge, 1959. (Гумилёв)

Nemay L. Рецензия в «Jewish Quarterly Review»., 1955. и в «Journal of Soc. Studies» 1956. T.18. No.4. Анализируя работу Данлоп, отмечает, что хотя вопросу об иудействе хазар в книге Данлопа и уделено много места, все же автор стремится охватить и все другие стороны хазарской проблемы. (Артамонов)

Németh Gyula. "A magyar népnév, a magyar törzsnevek, a kazár népnév." Magyar Nyelv 34 (1938). On the ethnonyms of the Khazars and Magyars. (Hung) (Brook)

Nemoy Leon. (review of D. M. Dunlop's "The History of the Jewish Khazars.") Jewish Quarterly Review (July 1955). (Engl) (Brook)

Nershachy M. Description topographique et historique de Boukhara par Mohammed Nershachy / Text persan publ. par Oh. Sliefer. Paris, 1892. (Артамонов)

Neuman Abraham A. (review of D. M. Dunlop's "The History of the Jewish Khazars.") The American Historical Review 61:2 (January 1956). (Engl) (Brook)

Neumann K.F. Die VoIker des sudliehen Russland's in ihrer geschichtlichen Entwickching. Leipzig, 1847. Западноевропейский историк, который если не специально, то попутно с другими вопросами, касавшимися истории хазар. (Артамонов) (Розенталь)

Newark Timothy. The Barbarians: Warriors and Wars of the Dark Ages. London: Blandford Press, 1985. (Engl) (Brook)

Nicephori archiepiscopi Konstantinopolitani. Opuscula histories / Ed. C.de Boor. Lipsiae, 1880. Цит. по изданию: Corpus Byzantinae / Ed. Bonnae, 1837. Никифора патриарха константинопольского краткая история со времени после царствования Маврикия.

Nicephorus Kallistus Xanthopulus. Church History. Nicephorus Callistus Xanthopulus. Ecclesiastica historia libri decem et octo. Francof., 1558. Отмечает, что гунны также уделяли большое внимание Северо-кавказскому региону и постепенно установили там свой контроль. Банды аланов, остготов и герулов, которые искали убежища в этом регионе после 370 г., были теперь вынуждены признать сюзеренитет гуннского хана. От библейского Рош (или Рос), связывая его с роксаланами, о которых сообщают античные авторы, начиная со II в. до н.э., церковная генеалогия устойчиво и выводит русских, Proclus Patriarch (Nicephoros Kallistus Xanthopulus. (G. Gentz Die Kirchengeschichte des Nicephorus Callistus Xanthopulus und ihre Quellen, Berlin 1966)

Nikolov Stephan. "The Magyar Connection or Constantine and Methodius in the Steppes." Byzantine and Modern Greek Studies 21 (1997). (Engl) (Brook)

Nimoy Leon. "Golden's Khazar Studies." Jewish Quarterly Review 73:4 (April 1983). (Engl) (Brook)

Noldeke Th. “Tabari”. Традиция приписывает Фирузу (Пероз (Фируз I) 459-484) ряд решительных мер по борьбе с голодом: он освободил население от некоторых налогов, открыл государственные амбары, заставил крупных землевладельцев делиться запасами с населением. Имя царя эфталитов — Ахшунвар. Нэльдеке, правда, отождествляет Ахшунвара с Кунхой, сыном царя кидаритов — Кидары (Артамонов)

Noldeke Т. Geschichte der Perser und Araber zur Zeit der Sassaniden. Leiden, 1879. (отрывки из Табари). Нет оснований отождествлять кидаритов с хионитами или эфталитами. Табари называет кидаритов "турками", очевидно отмечая, что они прибыли в Среднюю Азию из той страны, которая в его время считалась родиной тюрок. Но именно потому и смогли там обосноваться тюрки Ашина в 439 г., что на южных склонах Алтая образовался этнический вакуум из-за ухода значительной части аборигенов на юг. Как показывает ход событий, кидариты были самостоятельным народом, отличным от хионитов (хуни) и эфталитов. (Гумилёв)

Noonan Thomas Schaub. "Byzantium and the Khazars: a special relationship?" In Byzantine Diplomacy: Papers from the Twenty-fourth Spring Symposium of Byzantine Studies, Cambridge, March 1990, ed. Jonathan Shepard and Simon Franklin. Aldershot, England: Variorium, 1992. (Engl) (Brook)

Noonan Thomas Schaub. "Did the Khazars Possess a Monetary Economy? An Analysis of the Numismatic Evidence." Archivum Eurasiae Medii Aevi 2 (1982). (Engl) (Brook)

Noonan Thomas Schaub. "Khazaria as an Intermediary between Islam and Eastern Europe in the Second Half of the Ninth Century: The Numismatic Perspective." Archivum Eurasiae Medii Aevi 5 (1985). (Engl) (Brook)

Noonan Thomas Schaub. "Les Khazars et le commerce oriental." In Les Échanges au Moyen Age: Justinien, Mahomet, Charlemagne: trois empires dans l'économie médiévale. Dijon: Editions Faton S.A., 2000. (French) (Brook)

Noonan Thomas Schaub. "Russia's Eastern Trade, 1150-1350: The Archaeological Evidence." Archivum Eurasiae Medii Aevi 3 (1983). (Engl) (Brook)

Noonan Thomas Schaub. "The Khazar Economy." Archivum Eurasiae Medii Aevi 9 (1995-1997). (Engl) (Brook)

Noonan Thomas Schaub. "The Khazar Qaghanate and its Impact on the Early Rus' State: The translatio imperii from Itil to Kiev." In Nomads in the Sedentary World, eds. Anatoly Mikhailovich Khazanov and André Wink. Richmond, England: Curzon Press, 2001. (Engl) (Brook)

Noonan Thomas Schaub. "The Khazar-Byzantine World of the Crimea in the Early Middle Ages: The Religious Dimension." Archivum Eurasiae Medii Aevi 10 (1998-1999). (Engl) (Brook)

Noonan Thomas Schaub. "What Can Archaeology Tell Us About the Economy of Khazaria." In The Archaeology of the Steppes: Methods and Strategies - Papers from the International Symposium held in Naples 9-12 November 1992, ed. Bruno Genito. Napoli, Italy: Istituto Universitario Orientale, 1994. (Engl) (Brook)

Noonan Thomas Schaub. "What Does Historical Numismatics Suggest About the History of Khazaria in the Ninth Century?" Archivum Eurasiae Medii Aevi 3 (1983). (Engl) (Brook)

Noonan Thomas Schaub. "When Did Rus/Rus' Merchants First Visit Khazaria and Baghdad?" Archivum Eurasiae Medii Aevi 7 (1987-1991). (Engl) (Brook)

Noonan Thomas Schaub. "Why Dirhams First Reached Russia: The Role of Arab-Khazar Relations in the Development of the Earliest Islamic Trade with Eastern Europe." Archivum Eurasiae Medii Aevi 4 (1984). (Engl) (Brook)

Noonan Thomas Schaub. “The Islamic World, Russia and the Vikings, 750-900: The Numismatic Evidence, by Thomas S. Noonan. Particularly important is the article "Why Dirhams First Reached Russia: The Role of Arab-Khazar Relations in the Development of the Earliest Islamic Trade with Eastern Europe". "Six articles originally published 1981-86 explore the origin and development of commerce by Viking and Rus merchants through European Russia to the markets of Khazaria and the `Abbasid caliphate by analyzing the silver coins known as dirhams that the northerners received in exchange for fur and slaves. The evidence of coins is important to augment the single contemporary Islamic account of the trade, and suggests that the dirhams were treasured more as silver than as coinage. Two essays discuss why Vikings first came to Russia and why they had dirhams, three focus on particular hoards of coins, and one looks at the output of the early `Abbasid mint." - Book News, Inc. ".of the greatest importance for those interested in coin circulation in the Middle East as well as in Russia and the Viking world. our knowledge of the extensive trade between the Abbasid caliphate, the Vikings, and the Khazars in medieval Rus in the eighth and ninth centuries is derived almost exclusively from the numismatic evidence." - Religious Studies Review.

Norman Geraldine. The Hermitage: The Biography of a Great Museum. New York: Fromm International, 1998. Part of chapter 11 ("Archaeology") summarizes Mikhail Artamonov's archaeological expeditions to Sarkel. (Engl) (Brook)

Norwich John Julius. Byzantium: The Early Centuries. New York: Alfred A. Knopf, 1989. (Engl) (Brook)

Novosel'tsev Anatolii Petrovich. "Drevnerussko-Xozarskie otnosheniya i formirovanie territorii Drevnerusskogo gosudarstva." In Feodalizm v Rossii. Moscow, 1987. (Engl) (Brook)

Novy R. Anfange des Bomischen Staates. Praha, 1969. (Новосельцев)

Obolensky D. "The Crimea and the North before 1204." Archion Pontou 35 (1979). (Engl) (Brook)

Obolensky D. "The Empire and its Northern Neighbours." In The Cambridge Medieval History, 2nd ed., Vol. 4, Part 1, ed. J. Bury. Cambridge, England: Cambridge University Press, 1966. (Engl) (Brook)

Obolensky D. The Byzantine Commonwealth: Eastern Europe. London: Weidenfeld and Nicolson, 1971; New York: Praeger, 1971; Crestwood, NY: St. Vladimir's Seminary Press, 1982. (Engl) (Brook) (Астайкин) (Кестлер)

Olympiadorus. Fragmenta, ed. Dindorf, HGM, I.

Oransky Ivan. "Tracing Mideast Roots Back to Isaac and Ishmael: Study of Y Chromosome Suggests a Common Ancestry for Jews and Arabs." The Forward (May 19, 2000). Excerpts: "The study also found the degree of intermarriage by the Askenazi Jewish population over the past 2000 years to be remarkably small. The study, published in the Proceedings of the National Academy of Sciences by University of Arizona geneticist Michael Hammer and colleagues from Italy, Israel, England and America, refutes some earlier studies which suggested that modern Jews were mainly descendants of converts -- paticularly the Turkish Khazars -- with high rates of intermarriage.... The director of the human genetics program at the New York University School of Medicine and a co-author of the paper, Harry Ostrer, told The Forward that... the story provides a useful allegory for the roots of Jews and Arabs. `We're the children of a discrete number of founders who lived in the Middle East, where these Y chromosomes originated and became concentrated.', Dr. Ostrer said.... Dr. [Arno] Motulsky, who was not involved with the study, said that the results suggest that genes from non-Jewish males have not entered the Jewish population to any great extent.... The study could raise important questions about who is a Jew. For example, the results suggest that Ethiopian Jews, thought to be long separated from other Jewish groups, may be more closely related to North African non-Jews than to other Jews. Follow-up studies are already being planned. Dr. Ostrer is hoping to collect genetic information from 1000 Askenazi Jews to study migrational patterns across Europe. Dr. Hammer said he will study the DNA for mitrochondria... This will shed light onto the rate than which women intermarried into Jewish communities, since these genes are strictly passed by the mother." Ashkenazim as a whole. (Brook)

Ortiz Alicia Dujovne. "El fantasma de los jázaros." La Nación (Buenos Aires, Argentina, August 14, 1999). (Span) (Brook)

Ostrogorsky G.A. Geschichte des byzaritinischen Staates. Munchen. 1952. (Артамонов)

Ostrogorsky G.A. History of the Byzantine State. New Brunswick, NJ: Rutgers University Press, 1969. (Engl) (Brook)

Ostrogorsky G.A. Славянская версия хроники Симеона Логофета. SK. 1932. Vol. 5. (Артамонов)

Ouseley Sir W. The Oriental Geography of Ebn Haukal (London, 1800). (Кестлер) (Астайкин)

Özalp Hüseyin and Gömeç Saadettin. "Türklerle Israilliler akraba mi?" Tempo No. 11/901 (March 16-22, 2005). (Turk) (Brook)

Pallo M. Рецензия в Ungar. Jahrbücher, 1922. на Simchowitsch, Studien z. d. Berichten arab. Historiker über d. Chazaren, Berliner Dissertation 1920. (содержит перечень венгерской литературы по этому вопросу). (Минорский)

Panzer Baldur. "Der Chazaren-Disput (Kap. IX-XI)." Zeitschrift für slavische Philologie 34:1 (1968). (Germ) (Brook)

Parker E.H. A thausend Years of the Tatars. 2 ed. На том основании, что китайское название хазар — к'о-са близко сходно с наименованием шести из девяти уйгурских племен кэса, некоторые исследователи причисляют хазар к уйгурам и полагают, что они вместе с гуннами или вслед за ними в VI в. появились в Европе. Однако, как мы видели, больше оснований связывать хазар не с уйгурами, а с уграми. Если название хазар ведет свое происхождение от тюркской основы 'каз' -«кочевать», то от той же основы и совершенно независимо от хазар могло возникнуть сходное наименование части уйгур. (Артамонов)

Paszkiewicz H. The Origin of Russia. London, 1954; На основании археологических данных можно заключить, что только со времени утверждения хазар в южной части нашей страны и под их прикрытием со стороны степей славянское население расселяется из исконных своих областей в лесах Среднего Поднепровья, Волыни и Подолии, в лесостепную полосу с ее черноземными просторами. К VIII в. относится появление здесь так называемой роменской культуры, славянская принадлежность которой ни у кого не вызывает сомнений. Поселения этой культуры в IX в. продвигаются ещё дальше в глубь степей, как это можно видеть по памятникам Боршевской культуры на Среднем и Нижнем Дону. (Астайкин) (Артамонов) (Кестлер)

Patai R. Article 'Jews' in Enc. Britaniaca. 1973 printing. (Кестлер)

Patkanoff S. Uber der Sabiren // KCA. 1900. V. 4. (Астайкин) (Артамонов)

Patrick Jean-Baptiste. Une nouvelle histoire des Khazars Le royaume juif. Decouvrir -- AVRIL 2001 -- N 650.

Paulus Diaconus. Pauli Historia Langobardorum // MGH. Scriptores rerum Langobardorum et Italicarum. Hannoverae. 1878. Vols. 6-9. Латинский писатель. Лангобардский историк. Жил в 9 веке. Сообщал о болгарах, которых привёл в Италию из Паннонии лангобардский король Альбоин в 569 г. А также о болгарах-кутригурах во главе с князем Альцеком, которые в 631 г. пришли сначала к лангобардам, а потом поселились в Беневентинском герцогстве и которые говорили по-латыни, но ещё помнили свой язык. Из латинских авторов второй половины VI в. болгар знает только Павел Диакон, сообщающий, между прочим, что лангобардский король Альбоин в 569 г. привел с собой в Италию из Паннонии вместе с другими народами и болгар. Павел Диакон называет вместе с лангобардами, переселившимися в Италию, гепидов, сарматов и болгар. Павел Диакон замечает, что в его время (IX в.) болгары, что по разрешению короля Дагоберта поселились сначала в Баварии, а потом бежали сначала к славянам, а потом в италию к лангобардам, говорили по-латыни, во ещё помнили и свой язык. (Артамонов)

Paulus Diakonus und die ubrigen Geschichtsschreiber der Langobarden. Ubersetzt von O. Abe. Berlin. 1848. (Артамонов)

Pavic M. Das chasariche Worterbuch: Lexikon roman in 1.000.000 Wortern. Munchen-Wien, 1988. (Астайкин)

Pavic M. Dictionary of the Khazars by Milorad Pavic (New York: Knopf, November 1988). Originally published in Serbo-Croatian as Hazarski Recnik: roman leksikon u 100,000 reci (Belgrade: Prosveta, 1984). Also translated into French, Russian, Korean, Danish, Dutch, Romanian, Czech, Hebrew, Swedish, and other languages. Imaginative hypertext novel presenting the religious disputations in the Khazar king's court through Islamic, Christian, and Jewish lenses. A Khazar envoy in the story has Khazarian history and topography tattooed on his body. Pavic's other inventions include a "Khazar jar", "Khazar dream-hunters", and "Khazar dictionaries". Main characters: Princess Ateh, Kaghan, Mokadessa, Saint Cyril, Farabi Ibn Kora, Rabbi Isaac Sangari, and others. (Brook)

Pavlov Plamen. "Bâlgaro-Xazarski vzaimootnosheniya i paraleli." In Bâlgari i Xazari: Prez Rannoto Srednovekovie, ed. Tsvetelin Stepanov. Sofia: TANGRA TanNakRa, 2003. (Bulg) (Brook)

Pelliot A. A propes des Comans // JA. 1920. (Астайкин)

Pelliot P. La Haute Asie. Paris, 1933. (Артамонов)

Pelliot P. L'origine de Tou-kiue, nom chinois des Turcs. T'oimg Pao. 1915. Vol. 16. (Артамонов)

Pelliot P. L'origine du nom de Chines // T'oung Pao. 1912. T. 8. (Артамонов)

Pelllot P. Notes sur de la Horde d'Or. Paris, 1949. (Артамонов)

Pepe G. Il mediocvo barbarico d'Europa, Milano—Verona, 1949. (Скржинская)

Petachia of Ratisbon, Sibub Ha'olam, ed. Benisch (London, 1856). Petachiah of Ratisbon. Петахия Регенсбургский. A thirteenth-century rabbi and traveler, reported traveling through "Khazaria", though he gave few details of its inhabitants except to say that they lived amidst desolation in perpetual mourning. Petach. Еврейский путешественник раввин Петахия из немецкого города Регенсбурга побывал в 1170-1185 гг. в Восточной Европе и Западной Азии. Петахия прошел всю Восточную Европу в поисках страны хазар. Таковых он обнаружил к северу от Крыма, чудом уцелевших в пространствах, которые у русских не назывались иначе как «дикая степь». Впрочем, в книге, записанной с его слов, отмечено, что рабби Петахия в стране хазар не застал уже ничего, «кроме женского воя и собачьего лая». Удивительно, что, если бы в то же время ему удалось добраться до волжской дельты, он увидел бы город Саксин во всем его величии... Описание его путешествия "Сибуб Ха'олам" ("Путешествие по свету") было составлено кем-то из учеников на основе его записей или под диктовку. Там говорится об изумлении праведного рабби, наблюдавшего нехитрые обычаи хазар-иудеев к северу от Крыма, которые он объяснял их приверженностью караимской ереси: "Настоящих евреев нет в земле кедаров [т.е. кочевников], а живут там только минеи". Когда рабби Петахия спросил их, почему они не веруют словам и преданиям мудрецов, они отвечали: "потому что этому предки нас не учили". Накануне субботы, они нарезывают весь хлеб, который едят в субботу; едят его впотьмах и сидят весь день на одном месте. Молитва их в этот день состоит только из чтения псалмов, "и когда рабби Петахия прочел им наши молитвы и молитву после пищи, [установленные Талмудом], то это им очень понравилось; причем они сказали, что отроду не слыхали и не знают, что такое Талмуд". Раввин был так рассержен, что когда прошел землю хазарскую, на что у него ушло восемь дней, он, рассказывая об этом, обмолвился лишь о печальных песнях женщин, оплакивающих умерших некогда родителей, и вое собак, вторящем им. Тем не менее, он говорит, что видел в Багдаде посланцев хазарского царства, искавших бедствующих ученых мужей из Месопотамии и даже из Египта, чтобы те "обучили их детей Торе и Талмуду". У Петахьи находим любопытную форму названия Днепра в XII в., соответствующую уже украинскому языку (Днипро). (др.-евр. текст). (Новосельцев) (Кестлер). (Артамонов) (Кестлер)

Peters P. Les Khazars dans la Passion de St. Abo de Tiflis. Analecta Bollandiana. 1934. Т. 52. Содержит различные не совсем достоверные сведения о хазарах, но в сопостовлении с другими источниками позволяет вывести интересные детали о хазарах. (Астайкин) (Артамонов)

Petersen Gloria M. Kaback, Michael M.; et al. "The Tay-Sachs Disease Gene in North American Jewish Populations: Geographic Variations and Origin." American Journal of Human Genetics 35 (1983): 1258-1269. Tay-Sachs disease is found in a high frequency among Hungarian Jews. The geneticists Petersen et al. mention the possibility that the Hungarian Jews are descended from the Khazars, and allege that their data support this contention. (Engl) (Brook)

Petrukhin Vladimir Iakovlevich. "The Decline and Legacy of Khazaria." In Europe around the Year 1000, ed. Przemyslaw Urbanczyk. Warsaw: DiG, 2001. (Engl) (Brook)

Petrukhin Vladimir Iakovlevich. "The Early History of Old Russian Art: The Rhyton from Chernigov and Khazarian Tradition." Tor 27:2 (1995). (Engl) (Brook)

Petrukhin Vladimir Iakovlevich. "The Normans and the Khazars in the South of Rus' (The Formation of the 'Russian Land' in the Middle Dnepr Area)." Russian History/Histoire russe 19 (1992). (Engl) (Brook)

Philostorgius. Ecclesiasticae historiae libri XII. Genevae, 1643. Филосторгий. (370) Церковный историк IV-V веков. Сообщает о гуннской и аланской регрессии во Фракию под руководством Роилы в 424 году

Photius. Homilies. English translation with introduction and commentary by C. Mango (Cambridge, Mass., 1958). (Кестлер) (Артамонов)

Photius. Photii epistolae XLV. Ed A. Papadopulos-Kerameus. Petropoli, 1896. Философ. Патриарх. Второй наставник Константина. Преподавал ему грамматику, риторику, диалектику и философию. Вместе со Львом Математиком он начал гуманистическое возрождение византийского мира, благодаря которому тот смог осознать, что является отростком античного, эллинистического корня. Фотий занимался таинственными, запрещенными науками - астрологией и магией, а при дворе кружила легенда о том, что Фотий ещё в молодости продал душу какому-то еврейскому чародею. Фотий поддерживал связи с хазарами. В конце 860 или в начале 861 г. по совету патриарха Фотия решено было послать к хазарам ученика и протеже патриарха -Константина (Кирилла). Фотий сам, как полагают, был хазарского происхождения, на что, впрочем, указывает только злобное ругательство по его адресу —• «хазарская рожа (chazaroprosopos), произнесенное разгневанным императором Михаилом III. Это могло указывать либо на родство патриарха с хазарами, либо на лицемерие. Под хазарским лицом подразумевалась способность и особенность всех хазар, и принцессы Атех в том числе, каждый день пробуждаться как бы кем-то другим, с совершенно новым и неизвестным лицом, так что даже ближайшие родственники с трудом распознавали друг друга. Возможно Фотий, так же, как евреи, часто менял своё мнение. (Артамонов)

Piatigorsky J. and Sapir J. French compilation "L'Empire khazar VIIe-XIe siècle: L'énigme d'un peuple cavalier", edited by Jacques Piatigorsky and Jacques Sapir, is published by Éditions Autrement of Paris, France. 2005. Les Khazars : une énigme historique de la taille d'un empire disparu qui aurait duré du VIIe au XIe siècle de notre ère et qui s'étendait entre la mer Caspienne et la mer Noire, de la Volga à la chaîne du Caucase, au croisement des grandes routes commerciales et des zones d'influence des trois spiritualités chrétienne, juive et musulmane. Comment retracer l'histoire de ce peuple cavalier d'origine turco-mongole ? Pourquoi les Khazars se sont-ils convertis massivement au judaïsme? Pourquoi leur empire s'est-il écroulé ? Pourquoi ont-ils été si longtemps oubliés ? Et pourquoi, d'Arthur Koestler à Marek Halter, font-ils rêver ? Voilà les questions auxquelles tente de répondre cet ouvrage, mettant à contribution spécialistes et passionnés de la Russie. (Brook)

Pines Shlomo. "A Moslem Text Concerning the Conversion of the Khazars to Judaism." Journal of Jewish Studies 13 (1962). Translation and explanation of portions of a work by Abd-al-Jabbar ibn Muhammad al-Hamdani. (Engl) (Brook)

Pletnjowa S.A. Die Chasaren: Mittelalteriches Reich an Don und Wolga. Leipzig, 1978. (Астайкин)

Pletnyova S.A. "Sarkel." In The Modern Encyclopedia of Russian and Soviet History, Vol. 33, ed. George N. Rhyne and Joseph L. Wieczynski. Gulf Breeze, FL: Academic International Press, 1983. (Engl) (Brook)

Pletnyova S.A. "The Khazars." In Peoples That Vanished, ed. Pavel Ivanovich Puchkov, trans. Ye. Voronov. Moscow: Nauka, 1989. (Engl) (Brook)

Plini Caecili Secundi Epistolarum libri novern..., rec. M. Schuster..., Lipsiae, 1952. См. Плиний Младший.

Pliny. Naturalis historiae, Libri 37, ed. Jahn. (Leipzig, Lipsiae), 1870—98. См. Плиний Старший.

Plutarchus. Libellus de Fluviis, cd. R. Hercher (Leipzig, 1851).

Podolefsky, Sol. Di geshikhte fun di Kazarn un zeyer ideshe meluche in tsentrel Eyrope. New York: Rokhman, 1971. (Yidd) (Brook)

Polakoff. "Significant evidence exists that attests to permanent Khazar settlements in the territory that is now western Belarus. Documents contained in the Russian Judaica collection of Baron Günzburg (1857-1910) and Baron Polyakov (Polakoff) indicated that the Khazars founded a glass factory in Hrodna (Grodno) in the late ninth century or the early tenth century.". (Brook)

Poliak A.N. [Adoption of Judaism by the Khazars]. Zion (Jerusalem) 6 (1941-1942). (Hebr) (Brook)

Poliak A.N. Feudalism in Egypt, Syria, Palestine and the Lebanon, 1250-1500. L 1939.

Poliak A.N. Kazariyah: Toldot mamlaxa yehudit be'europa. Tel Aviv, Israel: Mosad Bialik, 1942 (1st edition), 1944 (2nd edition), 1951 (3rd edition). (Hebr) (Brook)

Poliak A.N. Khazaria - The History of a Jewish Kingdom in Europe (in Hebrew) (Mossad Bialik, Tel-Aviv, 1951). (Кестлер) (Астайкин)

Poliak A.N. Le caractere colonial de l'Etat Mamelouk dans ses rapports aves la Horde d'Or // Revue des Etudes Islamigues, 1935. (Новосельцев)

Poliak A.N. The Khazar Conversion to Judaism (in Hebrew). Jerusalem, 1941. Ранние работы Поляка касались исследования истории арабских стран и арабских источников, в частности для Восточной Европы. Но в 1941 г. в израильском квартальнике "Цион" он опубликовал статью "Обращение хазар в иудаизм", а в 1944 г. в Тель-Авиве появилась его большая монография о Хазар. (Астайкин) (Кестлер)

Poliak A.N. Хазария: Исследование еврейского государства в Восточной Европе. Тель-Авив, [1944]. На иврите. Одним из самых радикальных пропагандистов гипотезы о хазарских корнях еврейства является профессор средневековой еврейской истории Тель-Авивского университета А.Н. Поляк. Ученый большой эрудиции, знаток разнообразных источников, публиковавшийся на разных языках и в разных странах, в том числе в СССР. Его книга "Хазария" была издана на иврите в Тель-Авиве в 1944 г. и переиздана в 1951 г. (94). Насколько велико, в количественном выражении, это "присутствие" кавказских сынов Яфета в шатрах Сима? В предисловии Поляк отмечает, что это первая книга о хазарах и еврействе, написанная на иврите. Он пишет, что факты требуют "нового подхода как к проблеме отношений между хазарским еврейством и другими еврейскими сообществами, так и к тому, как далеко мы можем идти, рассматривая это [хазарское] еврейство как ядро диаспоры евреев в Восточной Европе... Их потомки - и те, кто остался на месте, и те, кто эмигрировал в Соединенные Штаты и в другие страны, и те, кто подался в Израиль, - составляют ныне ощутимое большинство мирового еврейства". Поляк проявил большую источниковедческую эрудицию, использовав источники на древнееврейском, арабском, греческом и европейских языках. Любопытны его экскурсы в века послехазарской истории, где он старается найти наследников хазар в Крыму и других районах Восточной Европы. Заслуживает внимания обращение Поляка к области русско-хазарских отношений, когда он затрагивает такие сюжеты как название крепости Самбатас у Константина Багрянородного, принятие правителем русов титула хакан, хазаро-русские отношения при Владимире, отзвуки этих отношений в русском эпосе, прежде всего в былинах, и т.д. В книге Поляка немало гипотез, слишком вольное скольжение по векам истории, когда автор без достаточных оснований обращается к событиям XIII века и последующих веков. Монография Поляка осталась малоизвестной, очевидно, из-за языка, на котором она написана. (Артамонов) (Новосельцев)

Polybius. The Histories (Polybius). The Pompeius Trogus works was based upon the writings of Greek historians, such as Theopompus, Ephorus, Timaeus, Polybius. Polybius (c. 203 BC - 120 BC, Greek Πολυβιος) was a Greek historian of the Mediterranean world famous for his book called The Histories or The Rise of the Roman Empire, covering the period of 220 BC to 146 BC. As the former tutor of Scipio Aemilianus , the famous adopted grandson of the famous general Scipio Africanus, Polybius remained on terms of the most cordial friendship and remained a counselor to the man who defeated the Carthaginians in the Third Punic War. The younger Scipio eventually invaded Carthage and forced the Carthaginians to surrender unconditionally. Polybius was a member of the governing class, with first-hand opportunities to gain deep insight into military and political affairs. His political career was devoted largely towards maintaining the independence of the Achaean League. As the chief representative of the policy of neutrality during the war of the Romans against Perseus of Macedonia, he attracted the suspicion of the Romans, and was one of the 1000 noble Achaeans who in 166 BC were transported to Rome as hostages, and detained there for seventeen years. In Rome, by virtue of his high culture, he was admitted to the most distinguished houses, in particular to that of Aemilius Paulus, the conqueror in the First Macedonian War, who entrusted him with the education of his sons, Fabius and the younger Scipio. Through Scipio's intercession in 150 BC, Polybius obtained leave to return home, but in the very next year he went with his friend to Africa, and was present at the capture of Carthage that he described. Livy used him as a reference and Polybius had excellent sources. Polybius narrated events which came within his own experience. He is one of the first historians to attempt to present history as a sequence of causes and effects, based upon a careful examination of tradition, conducted with keen criticism; partly also upon what he had himself seen, and upon the communications of eye-witnesses and actors in the events. In a classic story of human behavior, Polybius captures it all: nationalism, xenophobia, duplicitous politics, horrible battles, brutality, etc.; along with loyalty, valor, bravery, intelligence, reason and resourcefulness. With his eye for detail and characteristic critically reasoned style, Polybius provided a unified view of history rather than a chronology. Considered by some to be the successor of Thucydides as far as objectivity and critical reasoning, and the forefather of scholarly, painstaking historical research in the modern scientific sense. According to this view, his work sets forth the course of occurrences with clearness, penetration, sound judgment and, among the circumstances affecting the result, lays especial stress on the geographical conditions. It belongs, therefore, to the greatest productions of ancient historical writing. The writer of the Oxford Companion to Classical Literature (1937) praises him for his "earnest devotion to truth" and for his systematic seeking for the cause of events. Recently Polybius's writing has come under more critical assessment. In Peter Green's view (Alexander to Actium) he is often partisan, aiming to justify his and his father's careers. He goes out of his way to portray the Achean politician Callicrates in a bad light, leading the reader to suspect that this is due to Callicrates being responsible for him being sent to Rome as hostage. More fundamentally he, as first hostage in Rome, then client to the Scipios and then finally as collaborator with Roman rule after 146 BC, is not free to express his true opinions. Green suggests that we should always keep in mind that he was explaining Rome to a Greek audience and that further of the need to convince his fellow countrymen of the necessity of accepting Roman rule which he believed as inevitable. Nonetheless, for Green, Polybius's histories remain invaluable and the best source for the era he covers. (Polybius; Frank W. Walbank, Ian Scott-Kilvert (1979). The Rise of the Roman Empire.) (Pompeius Trogus)

Pompeius Trogus. Gnaeus Pompeius Trogus, 1st century BC Roman historian, of the Celtic tribe of the Vocontii in Gallia Narbonensis, flourished during the age of Augustus, nearly contemporary with Livy. His grandfather served in the war against Sertorius with Pompey, through whose influence he obtained Roman citizenship; hence the name Pompeius, adopted as a token of gratitude to his benefactor. His father served under Julius Caesar in the capacity of secretary and interpreter. Trogus himself seems to have been a man of encyclopaedic knowledge. Following Aristotle and Theophrastus, he wrote books on the natural history of animals and plants, which were frequently quoted by Pliny the Elder. His principal work was Historiae Philippicae in forty-four books, so called because the Macedonian empire founded by Philip is the central theme of the narrative. This was a general history of those parts of the world that came under the sway of Alexander and his successors. Trogus began with a legendary Ninus, founder of Nineveh, and ended at about the same point as Livy (AD 9). Junianus Justinus wrote an epitome of Trogus' lost work, and a series of prologi or summaries of the books. The last event recorded by Justinus is the recovery of the Roman standards captured by the Parthians in 20 BC. Ethnographical and geographical digressions were such a feature of the work that it developed the unwarranted reputation of being a universal history, never Trogus' intention. Trogus left untouched Roman history up to the time when Greece and the East came into contact with Rome, possibly because Livy had sufficiently treated it. The work was based upon the writings of Greek historians, such as Theopompus (whose Philippica may have suggested Trogus' subject), Ephorus, Timaeus, Polybius. Chiefly on the ground that such a work was beyond the powers of a Roman, it is generally agreed that Trogus did not gather together the information from the leading Greek historians for himself, but that it was already combined into a single book by some Greek (very probably Timagenes of Alexandria). His idea of history was more severe and less rhetorical than that of Sallust and Livy, whom he blamed for putting elaborate speeches into the mouths of the characters of whom they wrote. Of his great work, we possess only the epitome by Justin, the prologi or summaries of the 44 books, and fragments quoted in Vopiscus, Jerome, Augustine and other writers. But even in its present mutilated state it is often an important authority for the ancient history of the East.

Pomponius Mela. Chronographia, ed. Frick (Berlin, 1880). Pomponius Mela Pomponius Mela, who wrote around AD 43, was the earliest Roman geographer. His little work (De situ orbis libri III.) is a mere compendium, occupying less than one hundred pages of ordinary print, dry in style and deficient in method, but of pure Latinity, and occasionally relieved by pleasing word-pictures. Excepting the geographical parts of Pliny's Historia naturalis (where Mela is cited as an important authority) the De situ orbis is the only formal treatise on the subject in classical Latin. Nothing is known of the author except his name and birthplace--the small town of Tingentera or Cingentera in southern Spain, on Algeciras Bay (Mela ii. 6, § 96; but the text is here corrupt). The date of his writing may be approximately fixed by his allusion (iii. 6 § 49) to a proposed British expedition of the reigning emperor, almost certainly that of Claudius in AD 43. That this passage cannot refer to Julius Caesar is proved by several references to events of Augustus's reign, especially to certain new names given to Spanish towns. Mela has been without probability identified by some with L. Annaeus Mela of Corduba, son of Seneca the rhetorician, and brother of the great Seneca. The general views of the De situ orbis mainly agree with those current among Greek writers from Eratosthenes to Strabo; the latter was probably unknown to Mela. But Pomponius is unique among ancient geographers in that, after dividing the earth into five zones, of which two only were habitable, he asserts the existence of antichthones, inhabiting the southern temperate zone inaccessible to the folk of the northern temperate regions from the unbearable heat of the intervening torrid belt. On the divisions and boundaries of Europe, Asia and Africa, he repeats Eratosthenes; like all classical geographers from Alexander the Great (except Ptolemy) he regards the Caspian Sea as an inlet of the Northern Ocean, corresponding to the Persian and Arabian (Red Sea) gulfs on the south. The shores of Codanus sinus in red with its many islands in green. His Indian conceptions are inferior to those of some earlier Greek writers; he follows Eratosthenes in supposing that country to occupy the south-eastern angle of Asia, whence the coast trended northwards to Scythia, and then swept round westward to the Caspian Sea. As usual, he places the Rhipaean Mountains and the Hyperboreans near the Scythian Ocean. In western Europe his knowledge (as was natural in a Spanish subject of Imperial Rome) was somewhat in advance of the Greek geographers. He defines the western coast-line of Spain and Gaul and its indentation by the Bay of Biscay more accurately than Eratosthenes or Strabo, his ideas of the British Isles and their position are also clearer than his predecessors. He is the first to name the Orcades or Orkneys, which he defines and locates pretty correctly. Of northern Europe his knowledge was imperfect, but he speaks of a great bay ("Codanus sinus") to the north of Germany, among whose many islands was one, "Codanovia," of pre-eminent size; this name reappears in Pliny the Elder's work as Scatinavia. Codanovia and Scatinavia were both Latin renderings of the Proto-Germanic Skaðinawio, the Germanic name for Scandinavia. (Encyclopædia Britannica). Народ анты впервые упомянут в западных источниках римским географом Помпонием Мела, работа которого была написана около 44 г. н.э. Согласно его информации, анты жили где-то "выше" гипербореев и амазонок.

Posselt Alfred H. Geschichte des chazarisch-jüdischen Staates. Vienna: Vereines zur Förderung und Pflege des Reformjudentums, 1982. (Germ) (Brook)

Preiss Artur and Diamant Max. "Die Chazaren und die Ansiedlung der Ostjuden." In Jüdische Volkskunst by Max Diamant. Vienna, 1937. Claims some Khazar Jews arrived in Poland and that Eastern European Jewish art shows traces of Khazar culture. (Germ) (Brook)

Priscus, of Panium in Thrace, was a 5th century Greek sophist and historian. He accompanied Maximin the ambassador of Theodosius II to the court of Attila in 448. During the reign of Marcian (450457) he also took part in missions to Arabia and Egypt. Priscus was the author of a historical work in eight books (the Byzantine History), probably from the accession of Attila to that of Zeno (433474). Only fragments of the work remain, largely preserved in Jordanes's Getica, but the description of Attila and his court and the account of the reception of the Roman ambassadors is a valuable piece of contemporary history, his writings are unusually impartial and objective. Three collections of his remaining works are: Ludwig Dindorf: Historici Graeci Minores (Leipzig, Teubner, 1870) (in Greek); C.D. Gordon: The Age of Attila: Fifth-century Byzantium and the Barbarians (Ann Arbor, University of Michigan Press, 1960) (in English with commentary and annotation); Blockley R.C. The Fragmentary Classicising Historians of the Later Roman Empire (includes fragments from other historians, including Olympiodorus of Thebes) (Encyclopædia Britannica)

Priscus. Corpus Scriptorum Historiae Byzantinae (Bonn). В V веке хазары, как думает Priscus, принадлежали к империи гуннов и назывались акатзиры. (Кестлер)

Pritsak O and Golb N. "Khazarian Hebrew Documents of the Tenth Century" by Norman Golb and Omeljan Pritsak (1982). Russian translation: "Khazarsko-yevreiskie dokumenty X veka" by Golb and Pritsak, with new section by Vladimir Petrukhin (1997). Притцак и Голб в 1962 г. открыли и ввели в научный оборот «Киевское письмо». В историографии за ним закрепилась слава источника малоинформативного. Однако информативные возможности источника используются однобоко, под углом зрения русо-хазаро-славянских отношений Х в. Амплитуду изысканий задали Н. Голб и О. Прицак. Авторы стремились дать отпор скептикам, сомневающимся в подлинности уже известных еврейских документов, сообщающих об иудизации хазар, и подтвердить новым источником построения О. Прицака о хазарском господстве в Киеве до 30-х гг. Х в. Поэтому большое внимание уделяется анализу еврейско-хазарских имен отправителей послания. Цель очевидна: показать, что «отправители письма или их предки были прозелитами хазарского происхождения», а «хазарский иудаизм не замыкался в кругу правителей, но пустил корни по всей Хазарии, достигнув даже пограничного Киева». Одну из ключевых ролей в системе доказательств играют упомянутые шесть непонятных знаков, располагавшихся под основным текстом. (Пузанов). (Brook)

Pritsak O. (review of A. Zajaczkowski's "Ze studiów nad zagadnieniem chazarskim.") Der Islam 29 (1949). (Germ) (Brook)

Pritsak O. An Arabic Text on the Trade Route of the Corporation of Ar-Rus in the Second Half of the Ninth Century." Folia Orientalia 12 (1970). (Engl) (Brook)

Pritsak O. Khazaria. In The Oxford Dictionary of Byzantium, ed. Alexander P. Kazhdan, vol. 2. New York: Oxford University Press, 1991. (Engl) (Brook)

Pritsak O. Khazars." In Dictionary of the Middle Ages, vol. 7. New York: Scribner, 1986. (Engl) (Brook)

Pritsak O. Stammesnamen und Titulaturen der altaischen Volker // Ural-Altaische Jahrbucher, Wiesbaden. 1952. Bd. 24. H. 1-2. (Артамонов)

Pritsak O. The Khazar Kingdom Conversion to Judaism. Harvard Ukrainian Studies. 1978. Vol. 2. В зарубежной западной историографии 60-70-х гг. появился ряд интересных работ по хазарской истории. Среди них надо отметить статью Данлопа о хазарском влиянии на древнерусскую культуру и государственные институты, статью О. Прицака об обращении хазарского царя в иудаизм, историографический очерк Сорлина, в котором, несмотря на отдельные весьма спорные или даже тенденциозные оценки, в целом дана верная характеристика сложных перемен в подходе к хазарской истории в советской историографии. (Engl) (Brook) (Астайкин) (Артамонов) (Новосельцев)

Pritsak O. The Origin of Rus'. Vol. 1. Cambridge, MA: Harvard Ukrainian Research Institute, Harvard University Press, 1981. (Engl) (Brook) (Астайкин)

Pritsak O. The Origins of the Old Rus' Weights and Monetary Systems: Two Studies in Western Eurasian Metrology and Numismatics in the Seventh to Eleventh Centuries. Cambridge, MA: Harvard Ukrainian Research Institute, Harvard University Press, 1998. Discusses the coins and weights and measures of silver and gold in Khazaria, Kievan Rus, and Volga Bulgaria, and the meanings of various runes and symbols. This comprehensive book explores the numismatic and metrological systems of medieval Europe and the Middle East. Omeljan Pritsak shows the relationships between the numismatic systems of Western Europe, Khazaria, Volga Bulgaria, the Byzantine Empire, and Arabia and the system of Kievan Rus, and then proposes a number of innovative solutions related to the systems of Kievan Rus. Many of Pritsak's conclusions challenge conventional theories in this field. Of particular interest are the sections that concern the Khazars, Bulgars, and Varangians. There is an extensive discussion of the question of whether the Khazars minted coins, as well as an assessment of various runes and symbols. Accompanying the text are 15 halftones, 17 tables, 11 graphs, and 1 map. (Engl). (Brook)

Pritsak O. The Pre-Ashkenazic Jews of Eastern Europe in Relation to the Khazars, the Rus' and the Lithuanians." In Ukrainian-Jewish Relations in Historical Perspective, ed. Howard Aster and Peter J. Potichnyj. Edmonton, Alberta, Canada: Canadian Institute of Ukrainian Studies Press, University of Alberta, 1990. Critical of an Ashkenazic-Khazar connection, but speculates that 8000 Khazarian Jews migrated to Kievan Rus. (Engl) (Brook)

Pritsak O. Turkological Remarks on Constantine's Khazarian Mission in the Vita Constantini." In Christianity among the Slavs: The Heritage of Saints Cyril and Methodius, eds. Edward G. Farrugia, Robert F. Taft, and Gino K. Piovesana. Rome: Pontificium Institutum Orientalium Studiorum, 1988. (Engl) (Brook)

Pritsak O. Yowár und Kawar." Ural-Altaische Jahrbücher 36 (Wiesbaden, Germany: Otto Harrassowitz, 1965). (Germ) (Brook)

Procopius. The Anecdota or Secret History, H. D. Dewing, et. and trans. "Loeb Classic Library".

Prodentius, Annales, ed. Pertz, MGH, Scriptores, I (1826), 429 - 454.

Prudency. Annales Bertiniani. Ed. G. Pertz // MGH. Hannover, 1883. Пруденций. "Бертинские анналы". Епископ Пруденций написал Бертинские анналы во второй половине IX века. Анналы сообщают о прибытии в 839 году посольства византийского императора Феофила в столицу франков к Людовику Благочестивому. Вместе с этим посольством были и послы другого народа, называвшие себя "росами", а своего правителя — "хаканом" (каганом). Византийский император просил своего коллегу помочь им вернуться на родину, ибо "путь, по которому они прибыли в Константинополь" был перерезан "варварскими племенами, ужаснейшими, отличающимися безмерной дикостью". Расспросив послов этого загадочного народа, Людовик узнал, что они из народа "свеонов", и заподозрил их в шпионаже. (Галкина) (Новосельцев) (Артамонов) (Пашкина)

Pryce-Jones David. "How Odd of God." The London Times (April 8, 1976). (Engl) (Brook)

Ptolemy. Geographia, ed. Noble (Leipzig, 1843). Claudius Ptolemaeus (Greek: Κλαύδιος Πτολεμαῖος; c. 90 – c. 168), known in English as Ptolemy, was a Greek-speaking geographer, astronomer, and astrologer who lived in the Hellenistic culture of Roman Egypt. It is likely he was born in Egypt. Ptolemy was the author of several scientific treatises, three of which have been of continuing importance to later Islamic and European science. The first is the astronomical treatise that is now known as the Almagest. The second is the Geography, which is a thorough discussion of the geographic knowledge of the Greco-Roman world. The third is the astrological treatise known as the Tetrabiblos ("Four books"). Claudius is a Roman name. Ptolemy is a Greek name. It occurs once in Greek mythology, and is of Homeric form. Ptolemy's main work is his Geographia. This is a compilation of what was known about the world's geography in the Roman Empire during his time. He relied mainly on the work of an earlier geographer, Marinos of Tyre, but most of his sources beyond the perimeter of the Empire were unreliable. Ptolemy devised and provided instructions on how to create maps both of the whole inhabited world (oikoumenè) and of the Roman provinces. In the second part of the Geographia he provided the necessary topographic lists, and captions for the maps. His oikoumenè spanned 180 degrees of longitude from the Canary islands in the Atlantic Ocean to the middle of China, and about 80 degrees of latitude from the Arctic to the East Indies and deep into Africa; Ptolemy was well aware that he knew about only a quarter of the globe, and he knew that his information did not extend to the Eastern Sea. The maps in surviving manuscripts of Ptolemy's Geographia, however, date only from about 1300, after the text was rediscovered by Maximus Planudes. Maps based on scientific principles had been made since the time of Eratosthenes (3rd century BC), but Ptolemy improved projections. It is known that a world map based on the Geographia was on display in Autun, France in late Roman times. In the 15th century Ptolemy's Geographia began to be printed with engraved maps; the earliest printed edition with engraved maps was produced in Bologna in 1477, followed quickly by a Roman edition in 1478 (Campbell, 1987). An edition printed at Ulm in 1482, including woodcut maps, was the first one printed north of the Alps. (Nobbe C.F.A. ed. 1843. Claudii Ptolemaei Geographia. Lipsiae (Leipzig): Carolus Tauchnitus. The most recent edition of the complete Greek text)) Птолемей - древнегреческий ученый (ок. 90 ок. 168 гг.). Разработал так называемую геоцентрическую систему мира, согласно которой все видимые движения небесных светил объяснялись их движением (часто очень сложным) вокруг неподвижной Земли. Известно, что он провёл большую часть жизни в Александрии где в 127—151 производил астрономические наблюдения Основное сочинение Птолемей по астрономии — «Великое математическое построение астрономии в 13 книгах», арабизированное название «Альмагест». В «Альмагесте» впервые законы видимых движении небесных тел были установлены настолько, что стало возможным предвычисление их положений. Большой известностью пользовалось и др. сочинения Птолемей — «Руководство по географии» (8 книг) (с 1475 по 1600 вышло 42 издания этого сочинения). В нём дана полная, хорошо систематизированная сводка географических знаний древних. Птолемей особенно много сделал для развития и использования теории картографических проекций. Он дал координаты 8000 пунктов (по широте — от Скандинавии до верховьев Нила, а по долготе — от Атлантического океана до Индокитая), основанные, впрочем, почти исключительно на сведениях о маршрутах купцов и путешественников, а не на астрономических определениях. К трактату приложены одна общая и 26 специальных карт земной поверхности. Птолемей составил «Хронологический канон царей», являющийся важным источником для хронологии. Написанный им пятитомный трактат по оптике считался окончательно утраченным. Но в 1801 был найден почти полный лат. перевод его, сделанный с арабского. Др. сочинения Птолемей представляют меньший интерес. Птолемей пишет, что в Европейской Сарматии "ниже агафирсов (т.е. акациров~агач эров лесных людей) живут савары (тюркоязычные сувары), между вастернами и роксоланами (ураксы аланами, т.е. аланами-земледельцами) живут хуны. Во II в. западные источники (Дионисий и Птолемей) фиксируют гуннов в Прикаспии. Птолемею были известны «пагириты», которых он помещал между хорсами и саварами (савирами), где-то между Венедским за дивом (Балтийским морем) и Рипейскими горями (Уралом?). Птолемей называет алан-орсами большое сарматское племя аорсов, живших в Прикаспии, известное китайцам под именем яньцай; по китайским известиям, это племя в начале нашей эры «переименовалось» в аланья, т.е. в алан. На основе данных Птолемея и по другим литературным источникам Идриси создал свою карту. В ней Семендер лежит южнее Беленджера. (Артамонов) (Латышев) (Закиев) (Vasmer) (Артамонов)

0 Comments:

Post a Comment

<< Home