Информограф Хазарской Библиографии

В Информографе представлены тексты, в которых даётся информацмя о хазарах. Тексты представлены в алфавитном порядке по каждому автору. В конце текстов в склбках указаны авторы, в работах которых эти тексты упоминаются.

Name:
Location: Москва, Россия, Russia

Информограф - это вид энциклопедии. Только статьи здесь собраны из цитат.

Monday, October 02, 2006

Gaal L. - Huxley George.

Gaal L. - Huxley George.

Gaal L. Dentumoger. Magyar Nyelv. 1957. № 404. В дигорском диалекте осетинского языка форма родительного падежа doenti почти полностью совпадает с венгерским dentu. Исходя из этого, «Дентумогер» может значить «речные мадьяры» или «мадьяры междуречья». Иначе говоря, Дентумогер — то же самое, что и Ателькузу, только на разных языках. (Артамонов)

Gaele Smet. L Empire de Khasar.

Garam E. Uber Halsketten, Halsschmucke mit Anhangern und Juwelenkragen byzantinischen Ursprung aus der Awarenzeit // AAH. - 1991. (Комар В.)

Garcin Jérôme. (review of "L'Empire khazar.") Le Nouvel Observateur (April 14, 2005). (French). On ne sait presque rien des Khazars, ce peuple cavalier d’origine turkmène qui fascina Arthur Koestler, et dont l’empire s’étendit, entre le viie et le xie siècle, de la mer Caspienne à la mer Noire. Mais ce qu’on sait demeure énigmatique. Car les Khazars, ces ancêtres des Cosaques qui vivaient davantage en selle qu’à pied, se sont massivement convertis au judaïsme alors que cette religion tient le cheval pour un animal non seulement impur mais aussi corrupteur. Dans un ouvrage passionnant, Jacques Piatigorsky, Jacques Sapir, Jean-Louis Gouraud, Marek Halter et d’autres mènent l’enquête: elle ressemble à un grand roman russe. (Brook)

Garland Lynda. Eudocia (First Wife of Justinian II ). University of New England, New South Wales

Garland Lynda. Theodora (Second Wife of Justinian II ). University of New England, New South Wales.

Gaster Moses ed. The Chronicles of Jerahmeel. New York: Ktav, 1971. Contains translations of Hebrew legends about the lost tribes of Israel, including allusions to the autonomous Khazars. (Engl) (Brook)

Gavrilov A. Une tombe de nomade pres du village de Novopokrovka // Archeologie de la Mer Noire: la Crimee a I’epoque des Grandes Invasions IV - VIII siecles. Caen, 1997. (Комар В.)

Geiger's Jüd. Zeit. iii., Breslau, 1865. Хазары в Еврейской энциклопедии. (Розенталь)

Gelzer G. Ungedruckte und ungenugend veroffentlichte Texte der Notitiae episcopatum // Abhandlugen der philos.-philol. Klasse der kgl. Bayer. Acad. der Wiss. 1901. Bd. 21. (Артамонов)

Gelzer G. Zur Zeitbestimmung der griechischen Notitiae episcopatum // Jahrbucher fur Protest. Theologie. 1886. Bd. 12. (Артамонов)

Georgii Hamartoli. Georgij Monachi Chronicon / Ed. C. de Boor. Vol. 1-2. 1904. Георгий Амартол. Geongii monacii dicti Hamartoli Chronicon ab orbe condito ad an. p. Chr. 842 et a diversis scriptoribus usque ad ann. 1143 continuatum. Ed. De Muralt. Petropoli, 1859; Georgius Monachus. Chronicon, ed. De Boor, vol. I (Leipzig, 1894). Греческий хронист. Описал в своей хронике нравы и обычаи различных народов. Его хроника относится к середине IX в. Она была доведена до императора Михаила III (842 г.). С прекращением иконоборчества, то есть с IX века, появляются краткие руководства по всемирной истории, «хроники» с клерикальной тенденцией, основанные частью и на александрийцах и на церковных историках, на предшествующей византийской историографии вообще (Георгий Синкеля, Феофан Исповедник, патриарх Никифор, Георгий Амартол). Хроника Георгия Амартола, обобщающает историю «мира» от Адама до 842 (а если считать и её продолжение, то до половины X века). Эта монашеская хроника отличается фанатической нетерпимостью к иконоборцам и пристрастием к богословию. Здесь помещены: обзор интересных для монаха фактов светской истории до Александра Македонского, библейская история до римской эпохи, римская история от Цезаря до Константина Великого, и византийская история. Главными источниками Амартола были хроники Феофана Исповедника и Иоанна Малалы. У Амартола есть также извлечения из Платона, Плутарха, Иосифа Флавия (I век), Афанасия Александрийского, Григория Богослова, Иоанна Златоуста, Фёдора Студита, из житий, патериков и т.д. Хроника Георгия Амартола в конце X — начале XI в. была переведена на славянский язык (Истрин В.М.) и получила известность в Древней Руси, где её широко использовал составитель «Повести временных лет». Автор основывался на трудах Малалы, Феофана и Никифора, сделав к ним добавления из других источников. По свидетельству Константина Багрянородного князем венгров одно время был Леунтин, сын Арпада, тогда как Георгий Амартол вождями их называет Арпада и Курсана. (Артамонов)

Georgius Cedrenius. Ioannis Scylitzae ope ab J. Bekkero suppletus et emendatus. Vol. 1, 2. Bonnae, 1838-1839. Георгий Кедрин. Георгий Кедрин— византийский историк конца XI или начала XII века, автор греч. Σύνοψις ίστοριών (Обозрение Истории), писавший позже Константина Багрянородного, хотя новых сообщений, прямо относящихся к истории хазар, у них почти нет. Сочинение Кедрина — компиляция, основанием для которой послужили сочинения Иоанна Скилицы, Георгия Синкелла, Феофана и некоторых других писателей, упоминаемые автором в предисловии. Оно начинается от сотворения мира и охватывает еврейскую, римскую и византийскую историю до вступления на престол Исаака Комнина (1057). Автор рабски следует своим предшественникам, а в той части сочинения, которая захватывает период 8111057, прямо пересказывает своими словами хронику Скилицы, внося лишь некоторые добавления. Сочинение Кедрина содержит, в частности, нечастые в историографии сведения о хазарах после падения Итиля в 969 (см. Георгий Цуло). (Артамонов)

Gerland. Die persische 1'eldzuge des Kaiaers Heracleios // Byz.iiit. Zeitschrift. 1894. Bd. 3. О походах Ираклия. (Артамонов)

Gettgetroy E. В 1967-1968 гг в прессе появились статьи о том, что текст Киевского письма был составлен в хазарско-еврейской общине и это стало очень ценным открытием. Наиболее полный доклад Эриха Готтгетроя был опубликован в Wochenzeitung des Irgun Olei Mercas Europa (Израиль) 31 марта 1968 года.

Ghirchman P. Les Chionites — Hephtalitee. Memoires dc la delegation archeologique francaise en Afghanistan. Vol. 13. be Cuire, 1947. По мнению М.И. Артамонова Хиршман ошибается, когда отождествляет эфталитов с хионитами. (Артамонов)

Gibb H.A.R., and de Goeje, M. J., article on 'Arab Historiography' in Enc. Britannica, 1955 printing. (Кестлер)

Gibbon E. The History of the Decline and Fall of the Roman Empire, Vol. V (2nd ed., London, 1901). (Кестлер)

Gil Moshe. "The Radhanite Merchants and the Land of Radhan." Journal of the Economic and Social History of the Orient (1974). About Jewish traders who traversed Khazaria. (Engl) (Brook)

Gil Moshe. (review of Golb and Pritsak's "Khazarian Hebrew Documents of the Tenth Century.") Journal of Near Eastern Studies 46:2 (April 1987). (Engl) (Brook)

Gilbert M. (1993) Atlas of Jewish History. London: J.M. Dent, Orion Publishing Group. (Paul Meerts)

Giunta Fr. Manoscritto delle Getica di Jordanes conservato nell’ Archivio di Stato di Palermo, — «Archivio storico Siculo», 3a serie, Ι, 1946. (Скржинская)

Göckenjan Hansgerd. Hilfsvölker und Grenzwächter im mittelalterlichen Ungarn. Wiesbaden, West Germany: Franz Steiner, 1972. (Germ) (Brook)

Golb N. and Pritsak O. Khazarian Hebrew Documents of the Tenth Gentrury. Itaka: L., Ithaca, NY: Cornell University Press, 1982. Russian translation: "Khazarsko-yevreiskie dokumenty X veka" by Golb and Pritsak, with new section by Vladimir Ia. Petrukhin (1997). Originally published in 1982 in English under the title "Khazarian Hebrew Documents of the Tenth Century", "Khazarsko-yevreiskie dokumenty X veka" is a 1997 Russian hardcover edition which contains not only a translated text but also new materials. The Russian edition is published by Gesharim Publishing House of Moscow and Jerusalem and is 239 pages in length, including photographs and maps. The first printing was in 1997. The second printing was in 2003. Norman Golb is a professor at University of Chicago and has written several studies on the Dead Sea Scrolls, the Cairo Genizah, and the Jews of France. Omeljan Pritsak, author of "The Origin of Rus'" (1981), "The Origins of the Old Rus' Weights and Monetary Systems" (1998), and numerous articles in multiple languages, is a Ukrainian professor of history. Vladimir Iakovlevich Petrukhin is a professor in Moscow and has written several articles (in English and Russian) on Rus-Khazar relations, the Khazar contribution to Kievan Rus' society, and Khazar and Slavic artwork and customs. «Киевское письмо» было открыто в 1962 г. Н. Голбом и введено им в научный оборот совместно с О. Прицаком. В историографии за ним закрепилась слава источника малоинформативного. Однако информативные возможности источника используются однобоко, под углом зрения русо-хазаро-славянских отношений Х в. Амплитуду изысканий задали Н. Голб и О. Прицак. Авторы стремились дать отпор скептикам, сомневающимся в подлинности уже известных еврейских документов, сообщающих об иудизации хазар, и подтвердить новым источником построения О. Прицака о хазарском господстве в Киеве до 30-х гг. Х в. Поэтому большое внимание уделяется анализу еврейско-хазарских имен отправителей послания. Цель очевидна: показать, что «отправители письма или их предки были прозелитами хазарского происхождения», а «хазарский иудаизм не замыкался в кругу правителей, но пустил корни по всей Хазарии, достигнув даже пограничного Киева». Одну из ключевых ролей в системе доказательств играют упомянутые шесть непонятных знаков, располагавшихся под основным текстом. Ряд вопросов хазарской истории поднят в публикации Н. Голда и О. Прицака. Наблюдения Голда как гебраиста весьма ценны, что не всегда можно сказать о разделах, написанных Прицаком, где есть утверждения, не подкрепленные источниками. Это касается, прежде всего, хазаро-древнерусских отношений, которые трактуются весьма вольно. Для "обоснования" не новой в историографии точки зрения об основании Киева Прицак прибегает к довольно произвольным трактовкам источников. The remarkable country of the Khazars first entered the Jewish orbit when it allowed Jews to settle in their land free from persecution. Jewish refugees from Byzantium, Persia, Mesopotamia, and elsewhere flooded into the Khazar realm from the 8th through the 10th centuries, bringing with them Hebrew literacy, a love for Israel, the Jewish religion, and technological skill. The Cambridge Document, translated by Norman Golb in his co-authored book Khazarian Hebrew Documents of the Tenth Century, stated that immigrant Armenian Jews «intermarried with the inhabitants of the land, intermingled with the gentiles, learned their practices, and would continually go out with them to war; [and] they [Mideastern Jews and Khazarians] became one people.» (Engl) (Brook) (Астайкин) (Пузанов). (Brook) (Новосельцев)

Goldelman Michael (Menashe). "On the Location of the Khazarian City of Al-Bayda." Archivum Eurasiae Medii Aevi 10 (1998-1999). (Engl) (Brook)

Golden P. A New Discovery: Khazarian Hebrew Documents of the Tenth Century." Harvard Ukrainian Studies 8:3-4 (December 1984). (Engl) (Brook)

Golden P. Giris: Hazarlar. In Hazarlar ve Musevilik, ed. Osman Karatay. Çorum, Turkey: KaraM Yay nlar , 2005. (In Turkish) (Brook)

Golden P. Hazar dili. Turk dili aractirmalari Jillagi-Belleten. Ankara, 1971. Работа о языке хазар. (Turk). (Астайкин) (Brook) (Новосельцев)

Golden P. Hazar Türkçesi. Türk Ansiklopedisi. Ankara, 1971. (Turk) (Brook)

Golden P. Khazar Studies: A Historic-philological Inquiry into the Origins of the Khazares by Peter B. Golden. Budapest, Akadémiai Kiadó, 1980. V. 1-2. 1980 г. в Будапеште увидела свет двухтомная книга американского востоковеда П.Б. Голдена, известного и до того своими трудами о хазарах, например об их языке. Историю хазар Голден рассматривает прежде всего в плане этническом, начиная со времени, когда господствовавшие в наших южных степях до IV века ираноязычные племена были сменены "алтайцами", к которым он относит гуннов, булгар, хазар и другие этносы. Совершенно правилен вывод Голдена о тюркизации иранцев, угров и других более ранних обитателей степей от Алтая до Дуная. Изучая процесс сложения хазарского этноса, Голден внимательно рассматривает существующие в науке точки зрения (савирскую, уйгурскую и другие теории). Особое внимание автор уделяет проблеме происхождения венгров и их контактам с хазарами и другими этносами Восточной Европы, Голден повторяет тезис о "спасительной" роли хазар в борьбе с арабами и ряд других весьма спорных положений предшествующей историографии. Он полагает, что Хазарское государство пало под ударами русов и огузов. The Khazars played a major role in principal wars in the Caucasus region. First, in the early 7th century, they joined with Turks and Byzantines to defeat the Persian state. Then, in the 7th and 8th centuries, they defended the southeastern frontier of Europe from invasion by the Arabs, indirectly allowing Christianity to survive in Byzantium and subsequently thrive in Ukraine. As one of the principal authorities on the Khazars, Professor Peter Golden of Rutgers University, wrote in his book Khazar Studies: "Every schoolchild in the West has been told that if not for Charles Martel and the battle of Poitiers there might be a mosque where Notre Dame now stands. What few schoolchildren are aware of is that if not for the Khazars. Eastern Europe might well have become a province of Islam." The subsequent peaceful period in the eastern European steppes has been named the "pax khazarica" since it was the Khazars who enabled various tribes, like Slavs, to expand their settlements and engage in productive activities, free from the threat of warfare and strife. Contains a large, useful glossary of words and names. Голден вслед за К. Цегледи выделяет три этнических компонента в составе хазар: "настоящие хазары" — савиры, кавказские гунны и западные кёк-тюрки. (Новосельцев) (Артамонов) (Астайкин) (Engl) (Brook) (Гордон)

Golden P. Khazar Turkic Ghulâms in Caliphal Service. Journal Asiatique (2004). About ghulâms of Khazar origin who were in service to the Abbasid Caliphate. (Engl) (Brook)

Golden P. Khazaria and Judaism." Archivum Eurasiae Medii Aevi 3 (1983). (Engl) (Brook)

Golden P. Khazars. In Encyclopedia of Asian History, ed. Ainslie T. Embree. New York: Scribner, 1988. (Engl) (Brook)

Golden P. Khazars. In Turkish-Jewish Encounters: Studies on Turkish-Jewish Relations through the Ages, ed. Mehmet Tütüncü. Haarlem, Netherlands: SOTA, 2001. (Engl) (Brook)

Golden P. Nomads and Their Neighbours in the Russian Steppe: Turks, Khazars and Qipchaqs, by Peter B. Golden. Includes Golden's 1983 article "Khazaria and Judaism".

Golden P. Some Notes on the Comitatus in Medieval Eurasia with Special Reference to the Khazars." Russian History/Histoire russe (2001). Festschrift in Honor of Thomas S. Noonan, Vol. 1, eds. Roman K. Kovalev and Heidi M. Sherman. (Engl) (Brook)

Golden P. The history of the Jewish Khasars. Princeton, 1954.

Golden P. The Khazars of Record." The World and I (November 1988). Peter B. Golden is professor of history at Rutgers University. He is the author of Khazar Studies and numerous works on the history of the peoples of medieval Eurasia. He is currently completing An Introduction to the History of the Turkic Peoples. (Engl) (Brook)

Golden P. The Khazars. In The Cambridge History of Early Inner Asia, ed. Denis Sinor. Cambridge, England: Cambridge University Press, 1990. (Engl) (Brook)

Gombocz Z. Die bulgarisch -turkischen Lehnworter in der ungarischen Sprache. Memoires de la Societe Finiio Ougrienne. Helsinki, 1912. Vol. 30. Больше оснований связывать хазар не с уйгурами, а с уграми. Если название хазар ведет свое происхождение от тюркской основы 'каз' - «кочевать», то от той же основы и совершенно независимо от хазар могло возникнуть сходное наименование части уйгур. (Артамонов)

Gömeç Saadettin and Özalp Hüseyin. "Türklerle Israilliler akraba mi?" Tempo No. 11/901 (March 16-22, 2005). (Turk) (Brook)

Gopak V.D., and Sukhobokov, Oleg Vasilevich. "Pro saltiv'ske zhalizoorobne remeslo." Arkheologiya 25 (1975). (Ukr) (Brook)

Gordon Samuel. The Lost Kingdom, or the Passing of the Khazars by Samuel Gordon (London: Shapiro, Vallentine, 1926). A novel about the destruction of Khazaria by the Rus'. (Википедия) (Brook)

Gordon. "Runic inscriptions".

Gorelik M. Xazary, Xazarskiy kaganat - includes Mikhael Gorelik's illustration of Khazar kagan's palace in Atil (Brook)

Gottesman Brian Michael. "Radanites." Encyclopedia of World Trade: From Ancient Times to the Present, ed. Cynthia Clark Northrup. Armonk, NY: M.E. Sharpe, 2005. (Engl) (Brook)

Gottheil Richard and Rosenthal Herman. "Atel." In The Jewish Encyclopedia. New York: Funk and Wagnalls, 1901-1906 and New York: Ktav, 1964. (Engl) (Brook)

Gottlieb Th. Über mittelalterliche Bibliotheken, Leipzig, 1890. (Скржинская)

Gourand Jean-Louis. "Quelques propos cavaliers sur les Khazars." In L'Empire khazar VIIe-XIe siècle: L'enigme d'un peuple cavalier, eds. Jacques Piatigorsky and Jacques Sapir. Paris: Autrement, 2005. (French) (Brook)

Gow Andrew Colin. The Red Jews: Antisemitism in an Apocalyptic Age, 1200-1600. Leiden, Netherlands: E. J. Brill, 1995. The mythicized "Red Jews" were said to have been walled up in the "Caspian Mountains" by Alexander the Great. (Engl) (Brook)

Graetz H.H. History of the Jews (Philadelphia, 1891-1898). The Khazars' tribal structure is not well understood. They appear, like many Turkic nations, to have been divided between Ak-Khazars ("White Khazars") and Kara-Khazars ("Black Khazars"). Writers such as Graetz believed that these were racial designations; in fact, such distinctions have nothing to do with physical appearance or racial identification. (Кестлер) (Астайкин)

Gregoire H. "Les sources epigraphiques de 1'histoire Bulgare", Byz., 9 (1934).

Gregoire H. Le "Glozel" Khazare', Byzantion, 1937. В 1937 г. появилась разгромная статья Г. Грегуара, в которой весь комплекс еврейско-хазарских документов объявлялся подделкой вроде той, которой прославилось местечко Глозель, где были якобы найдены письмена палеолитического возраста. В следующем 1938 г. Ландау выступил со статьей, реабилитирующей эти ценнейшие источники, да и самому Грегуару в дальнейшем пришлось пойти на смягчение своего приговора. (Кестлер) (Астайкин) (Артамонов)

Gregoire H. L'habitat primitif des Magyars et les ΣαβατοĹαΦαλοĹ Byz. 1938. (Артамонов)

Gregoire H. L'histoire et legende d'Oleg prince de Kiev. La Nouvelle Clio. 1952. Изучал отношения Руси и Хазарии. Тридцатые годы XX в. были, пожалуй, наиболее плодотворными в деле изучения хазар. В 1932 г. заново изданы все документы еврейско-ха-зарской переписки с превосходными комментариями издателя - русского ученого П.К. Коковцова. Как бы в ответ на это в 1937 г. появилась разгромная статья Г. Грегуара, в которой весь комплекс еврейско-хазарских документов объявлялся подделкой вроде той, которой прославилось местечко Глозель, где были якобы найдены письмена палеолитического возраста. В следующем 1938 г. Ландау выступил со статьей, реабилитирующей эти ценнейшие источники, да и самому Грегуару в дальнейшем пришлось пойти на смягчение своего приговора. (Артамонов)

Grégoire Henri. La vérité sur le Judaisme des Khazares." Byzantion 9 (1934). (French) (Brook) (Астайкин) (Артамонов)

Gregoire Н. Le gens de la Caverne les caraites et les Khazares // Le Flambeau. Bruxelles, 1952. (Астайкин) (French) (Brook) (Артамонов)

Gregorius Turonensis. Historia Francorum / Ed. W. Arendt und B. Krusch // MGH. 1884. (Артамонов)

Gregory of Tours, Historia Francorum, ed. W. Arendt и В. Krusch, MGH, Scriptores Rerum Merovingicarum, I (1884).

Grienberger Th. Die nordischen Volker bei Jordanes, — «Zeitschrift für deutsches Altertum», 47, Neue Folge, 35, Berlin, 1904. (Скржинская)

Grimmel. L'annee du monde dans la Chronographie de Theophane / Actes du IV Congres dea Etudes Byzantines. Sofia, 1935. (Артамонов)

Groot I.I.M., de. Chinesische Urkunden zur Geschichte Asiens, vols. I - II (Berlin und Leipzig. 1921-26).

Grossman Edward. "Koestler's Jewish Problem: The Thirteenth Tribe, by Arthur Koestler." Commentary 62 (December 1976). (Engl) (Brook)

Grousset R. L'empire des Steppes. Paris. 1939. (Артамонов) (Скржинская)

Gubaroff George V. Cossacks and their Land, In the Light of New Data. Trans. John Nelson Washburn. Providence, RI: Cossack American National Alliance, 1985. Includes discussion of Khazar fortresses and agriculture. (Engl) (Brook)

Gumilev L.N. "A kazárok utódai." Történelmi Szemle 11 (1968). (Hung) (Brook)

Gumilev L.N. "Khazaria and Caspian." The Geographical Review 60:3 (New York, 1970). (Engl) (Brook)

Gumilev L.N. "Khazaria and Caspian: (Landscape and Ethnos, Part I)." Soviet Geography 5:6 (New York, 1964). (Engl) (Brook)

Gumilev L.N. "Khazaria and Terek: (Landscape and Ethnos, Part II)." Soviet Geography 7:2 (New York, 1966). (Engl) (Brook)

Gumilev L.N. "New Data on the History of the Khazars." Acta Archaeologica Academiae Scientiarum Hungaricae 19 (1967). (Engl) (Brook)

Gumilev L.N. New data of Khazaria. Acta archaelogica. N 2. Budapest, 1965. (Артамонов)

Gumplowicz Maksymilian Ernest. Pocztki religii zydowskiej w Polsce. Warsaw: E. Wende i S-ka, 1903. Argues that Polish Jews descend from Khazars and East Slavs. (Pol) (Brook)

Günzburg. "Significant evidence exists that attests to permanent Khazar settlements in the territory that is now western Belarus. Documents contained in the Russian Judaica collection of Baron Günzburg (1857-1910) and Baron Polyakov (Polakoff) indicated that the Khazars founded a glass factory in Hrodna (Grodno) in the late ninth century or the early tenth century." (Brook)

Gyóni Mátyás. "Kalizok, kazárok, kabarok, magyarok." Magyar Nyelv 34 (1938). (Hung) (Brook)

Gyorffy G. Du clan Hongrois. Szazadok. 1958. T. 92. N. 5-6. Опасными врагами Леведия на сухопутной дороге из Ателькузы в Хазарию могли бы быть присоединившиеся к мадьярам кабары, продолжавшие питать враждебные чувства к хазарскому правительству и опасавшиеся сближения с ними мадьяр. Но так как мадьяры вступили в тесные дружественные связи с хазарами ещё до приглашения Леведия к хазарскому царю, можно заключить, что враждебность кабар к хазарам нисколько не влияла на отношения между мадьярами и хазарами и что мадьяры были достаточно сильны, чтобы держать кабар в рамках своей политики. В это время кабары называются просто "независимые военные союзники". (Артамонов)

Gyorffy G. Sisteme des residences d'hiver et d'ete chez les nomades et les chefs hongrois au X siecle//AEMA. 1975. (Новосельцев)

Györffy. King Saint Stephen of Hungary. Trans. Peter Doherty. New York: Columbia University Press, 1994. East European Monographs. (Engl) (Brook)

Györffy. Tanulmányok a magyar állam eredetérõl: a nemzetsegtol a varmegyeig, a torzstol az orszagig: Kurszan es Kurszanvara. Budapest: Akadémiai Kiadó, 1959. See especially pages 44-60. (Hung) (Brook)

Habovstiak A. Prispevok k poznaniu našey nižinnej dadiny v X—ХIII storoci // Slovenska archeologia. 1961. (Винников, Плетнёва.)

Hahn. Kaukasische Reisen und Studien. Leipsic. 1896. О Дербентских евреях. (Розенталь)

Hakluyt. Works, Extra Series v. 13 (Hakluyt Soc., 1903). (Кестлер)

Halevy M.A. Do zagadnienia Chazarów i Chwalisów w XII wieku." Biuletyn ydowskieg Instytutu Historycznego 21 (January-March 1957): 93-99. Discusses Khazars or Jewish Kaliz groups in the 12th century. (Pol) (Brook)

Halevy Mayer A. Le probleme des khazares. Contribution a l'histoire de 1'expansion religieuse de Byzance. Actes du IV congres international des etudes byzantines. Изв. Българска арх. института. Bulletin de l'Institut archélogique bulgare 9 (Sofia, 1935). Ещё в первой половине VIII в. перед правительством Хазарии встала дилемма — либо христианство, либо ислам, или та или другая из этих двух претендующих на всеобщее распространение религий. Хазары, как известно, выбрали третью религию, которая обеспечивала им вхождение в круг средневековых цивилизаций и вместе с тем самостоятельное положение между борющимися сторонами, т.е. исламом и христианством, а именно иудаизм. (French) (Brook) (Артамонов)

Halkin Hillel. "Wandering Jews -- and Their Genes." Commentary 110:2 (September 2000): 54-61. Excerpts: "Finally, published in last June's Proceedings of the National Academy of Science were the results of a study conducted by an international team of scientists led by Michael Hammer of the University of Arizona and Batsheva Bonné-Tamir of Tel Aviv University... Based on genetic samples from 1,371 males... its main conclusions are: 1. With the exception of Ethiopian Jews, all Jewish samples show a high genetic correlation... 3. In descending order after these Middle Easterners, Ashkenazi Jews correlate best with Greeks and Turks; then with Italians; then with Spaniards; then with Germans; then with Austrians; and least of all with Russians... And on the other hand again: whereas the traditional explanation of East European Jewish origins was that most Ashkenazi Jews reached Poland and Russia from... the Rhineland; Rhineland from northern France... this version has come under increasing challenge in recent years on both demographic and linguistic grounds. Most Jews, the challengers maintain, must have arrived in Eastern Europe not from the west and southwest but from the south and east - that is, via northern Italy and the Balkans; Asia Minor and the Greek Byzantine empire; the Volga kingdom of the Khazars...; or a combination of all three. Ashkenazim as a whole. (Brook)

Halphen L. Les Barbares, des grandes invasions aux conquêtes turques du XI-e siècle, Paris, 1930. (Скржинская)

Halter Marek. Prologue. Sur les traces des Khazars." In L'Empire khazar VIIe-XIe siècle: L'enigme d'un peuple cavalier, eds. Jacques Piatigorsky and Jacques Sapir, pp. 5-13. Paris: Autrement, 2005. Briefly discusses the possible descent of Ashkenazic Jews and Mountain Jews from the Khazars. Les Khazars : une énigme historique de la taille d'un empire disparu qui aurait duré du VIIe au XIe siècle de notre ère et qui s'étendait entre la mer Caspienne et la mer Noire, de la Volga à la chaîne du Caucase, au croisement des grandes routes commerciales et des zones d'influence des trois spiritualités chrétienne, juive et musulmane. Comment retracer l'histoire de ce peuple cavalier d'origine turco-mongole? Pourquoi les Khazars se sont-ils convertis massivement au judaïsme? Pourquoi leur empire s'est-il écroulé? Pourquoi ont-ils été si longtemps oubliés? Et pourquoi, d'Arthur Koestler à Marek Halter, font-ils rêver? Voilà les questions auxquelles tente de répondre cet ouvrage, mettant à contribution spécialistes et passionnés de la Russie. (French) (Brook)

Halter Marek. The Wind of the Khazars by Marek Halter (New Milford, Connecticut, USA and London: The Toby Press, October 2003; translation by Michael Bernard). Originally published in French as Le Vent des Khazars (Paris: Editions Robert Laffont, April 2001). Also translated into Spanish, Catalan, Portuguese, Italian, and Turkish. Marc Sofer, a 20th century novelist, investigates Khazarian history and ends up in Azerbaijan. In the 10th century, a young Jew named Isaac is sent to Khazaria by the head rabbi of Cordoba. Halter's novel not only involves two very different time periods but also mingles many genres including historical fiction, contemporary thriller, and love story. (Википедия) (Brook)

Halter Marek. Title unavailable.] Yedioth Ahronot (October 8, 2001). Claims that the Mountain Jews of Krasnaya Sloboda, Azerbaijan descend from Khazars. (Hebr) (Brook)

Hamer Dean H. The God Gene: How Faith is Hardwired into our Genes (Doubleday, 2004). Excerpt from pages 191-192: "A recent study by Skorecki and colleagues uncovered a subgroup of Ashkenazic Levites who have a Y-chromosome pattern that is not seen in other priests, or indeed any major Jewish group, but is common in people around the mouth of the Volga River. A little sleuthing revealed the historical connection. ... ... Sometime in the eighth century, they [Khazars] decided to convert from paganism to monotheism. Most of the common people became either Christian or Muslim, but the royal family and many members of the nobility opted for Judaism. They continued to rule the region for nearly five hundred years as a Jewish state. The DNA evidence shows that many of the Khazar converts declared themselves to be not only Jews but of the priestly caste. Thus the infusion of new genetic lines." Jewish Genetics, Part 3: Cohens and Levites(Brook)

Hamilton J. Toqouz-о ouz et On-oui our // Journal asiatique. 1962. N 1. (Гумилёв)

Hammer J. Sur ies origines russes. SPb., 1825 (Новосельцев)

Hammer Michael F. (Hammer Michael F., Alan J. Redd, Elizabeth T. Wood, M. R. Bonner, Hamdi Jarjanazi, Tanya Karafet, Silvana Santachiara-Benerecetti, Ariella Oppenheim, Mark A. Jobling, Trefor Jenkins, Harry Ostrer, and Batsheva Bonnй-Tamir). "Jewish and Middle Eastern non-Jewish Populations Share a Common Pool of Y-chromosome Biallelic Haplotypes.", PNAS 97:12 (June 6, 2000). Summary: This study alleges that Jews around the world, both Sephardic and Ashkenazic, are more closely related to one another than to non-Jews tested in the study, and that converts and intermarriages played little role in Jewish population history. But the study does not test peoples who are at all related to the Khazars, so the genetic distance between European Jews and Khazars was left untested, and the focus is on paternal rather than on maternal lines. Ashkenazim as a whole. (Brook)

Hammer-Purgstall. Geschichte der Golden Horde. Pesth, 1840. (Астайкин)

Hankó Ildikó. "A kazár föváros rejtéje." Napjaink (March 17, 1993). (Hung) (Brook)

Hanway J. An historical account of the British trade over the Caspian sea. London, 1753. (Астайкин)

Harkavy A.E. Altiudische Denkmaler aus der Krim, Memoirs of the Russland Academy (1876) (Кестлер)

Harkavy A.E. Ein Briefwechsel zwischen Cordova und Astrachan zur Zeit Swjatoslaws (um 960), als Beitrag zur alten Geschichte Sud-Russlands' in Russische Revue, Vol. VI, 1875. (русский пер.: Еврейская библиотека. 1879. Вып. 7). (Артамонов) (Астайкин) (Кестлер)

Harkavy A.E. Mitteilungen uber die Chazaren // Russische Revue. 1877. Bd. 10. (Артамонов)

Harkavy A.E. Soobshcheniya o Chazarakya, in Yevreiskaya Biblioteka. St. Petersburg, 1880. Хазары в Еврейской энциклопедии. (Розенталь)

Harlan Thomas. The Dark Lord by Thomas Harlan (New York: Tor Books, 2002). Part 4 in Harlan's 7th-century series. Also translated into Slovak. Despite defeating the Avar army loose in Thrace and killing their khan, Dahvos loses his taste for war and battle (particularly as the ally of the feckless Romans) and returns to Khazaria. (Fiction lit) (Brook)

Harlan Thomas. The Gate of Fire by Thomas Harlan (New York: Tor Books, hardcover May 2000 and paperback June 2001). Part 2 in Harlan's 7th-century series. Also translated into Czech and Slovak. Princess Shirin has various adventures in the Mediterranean; the other Khazars (Jusuf, Menahem) from the mission to Ctesiphon wind up in Rome, where they get into a lot of trouble. Prince Dahvos (now ruler of the Khazars after the death of Ziebil) returns home to Itil with his army. (Fiction lit) (Brook)

Harlan Thomas. The Shadow of Ararat by Thomas Harlan (New York: Tor Books, hardcover July 1999 and paperback May 2000). Part 1 in Harlan's 7th-century series. Also translated into Polish and Slovak. An alternative-history novel (based in part on actual events) in which the Western Roman Emperor, Galen, and the Eastern Roman Emperor, Heraclius, come together and militarily ally with the Khazars against Persia (ruled by Emperor Chosroes II). Some of the Khazars in the novel are named Jusuf, Sahul, and Dahvos. A number of Khazar warriors join a Roman effort to rescue/kidnap Princess Shirin (who in this reality is a Khazar, rather than a Christian Armenian) from Ctesiphon. (Fiction lit) (Brook)

Harlan Thomas. The Storm of Heaven by Thomas Harlan (New York: Tor Books, 2001). Part 3 in Harlan's 7th-century series. Also translated into Czech and Slovak. In this fantasy history novel, Shirin, a princess of the Khazars (see illustration and character description), married the emperor of Persia. A portion of the novel takes place in the Khazar capital city, Itil. Here's a synopsis: After the battle of Yarmuk, Jusuf returns to Itil from the west. Prince Dahvos (still desiring an alliance with Eastern Rome, and the hand of Heraclius' daughter) decides to march his Khazarian army to Constantinople to help the Eastern Romans against the Persians. He does so, though he finds the political situation in Constantinople to be particularly treacherous. (Fiction lit) (Brook)

Harmata J. Studies in the Language of the Iranian Tribes in Southern Russia. Acta orient. Hung. 1950. T. 1. (Артамонов)

Harmatta János. A kazár kil szó magyarázatához." Magyar Nyelv 49 (1953). On the Khazar word kil. (Hung) (Brook)

Hauptmann L. Les rapports des Byzantins avec les Slaves et les Avares pendant la seconde moitié du VI s., — Byz., IV (1927—1928), Paris—Liège, 1929. (Скржинская)

Haury J. Zur Beurteilung des Geschichtschreibers Procopius von Cäsarea, München, 1896. (Скржинская)

Haussig H.W. Theophylakts Excurs Uber die Skythischen Volker. Byz. 1954. Т. 23. Отождествляет р. Тиль с р. Таримом в западном Китае и соответственно с этим там же помещает огор, по его мнению — огуз. Артамонов полгает, что некоторые из фантастических заключений этого автора перенесены в советскую историческую науку: см. примечания к русскому переводу «Истории Феофилйкта Симокатты».Хауссиг сближает «колх» с монгольским «хал-ха» и помещает в Монголии, Это, по его мнению, были жуань-жуани. Ему категорически возражает Артамонов. (Артамонов)

Haussig Hans Wilhelm. "Die Praxis des Warenaustausches im Warägerhandel mit den chasarischen Märkten Sarkel und Itil". In Untersuchungen zu Handel und Verkehr der vor- und frühgeschichtlichen Zeit in Mittel- und Nordeuropa, Vol. 4: Der Handel der Karolinger- und Wikingerzeit, eds. Hans Düwel and Herbert Jankuhn. Göttingen: Vandenhoeck und Ruprecht, 1987. (Germ) (Brook)

Heath Ian. Armies of the Dark Ages, 600-1066: Organisation, Tactics, Dress and Weapons. Goring-by-Sea, Sussex, U.K.: Wargames Research Group, 1979. Includes discussions of Khazarian military formation, tactical methods, and arms and armor. (Engl) (Brook)

Herodotus. Historiae, ed. H. Stein (Berlin, 1884). Геродот. Геродот говорит по поводу одного события, что массагеты оказывали давление на скифов. В другом фрагменте своей работы, базирующемся на более раннем свидетельстве (поэме Ариста, шестой век до н.э.) он упоминает в данной связи скорее исседонов, нежели массагетов. Сами исседоны испытывали давление аримаспов. (Вернадский)

Herschell. Die Tetraxitischen Gothen, — «Anzeiger für Kunde der deutschen Vorzeit», Neue Folge, VI, 1859. (Скржинская)

Hertz Jacob Sholem. Di yidn in Ukraine fun di eltste tsaitn biz nukh 1648-49. New York: Farlag, 1949. Claims that Jews arrived in Poland and Ukraine from the Middle East and Khazaria. (Yidd) (Brook)

Herzog E. and Zborowsky M. Life Is With People - The Jewish Little -Town of Eastern Europe (New York, 1952). (Кестлер)

Higgins. The persian war of the empirer Mawrice (582-602). Washington, 1939. (Артамонов)

Himmelfarb Milton. (review of D. M. Dunlop's "The History of the Jewish Khazars.") Commentary (June 1955). (Engl) (Brook)

Hirokawa Hoichi. Some archaeologists (Lю Gumilev, Hoichi Hirokawa, and others) proposed that Atil (including its walls) was underwater. (Brook)

Hirschfeld. Das Buch Al-Chazari, Breslau, 1885. Хазары в Еврейской энциклопедии. (Розенталь)

Hitchens Christopher. "The Part-Jewish Question: Double the Pleasure or Twice the Pain? Of 'Semi-Semites' and Those Who Fear Them." Forward (January 26, 2001). Excerpts: "Recent advances in DNA testing have either simplified or complicated the claims of holy books and founding texts. A riveting recent essay in Commentary described the results of a match-up between the genetic database of the Kohanim - those whose Jewish ancestry is supposedly the strongest and best-attested - and that of a "lost tribe" in Namibia that has long claimed Jewish descent. The fit was amazingly close. So it is with other groups in the Asian diaspora, many of whose folk stories had been thought to be merely legendary. It also turns out that there is a close DNA affinity between Israeli Jews and Palestinian Arabs... How long before we can codify Khazar DNA and find out if Koestler was right or if the Ashkenazim have any genetic claim to Gaza? (The learned author of the Commentary article, eventually concluded that enough was enough already, and that better uses could be found for the research money than the infinite theoretical expansion of the prolific seed of Abraham.)" Ashkenazim as a whole. (Brook)

Hitti К. see Murgotten FC. Al-Beladsori. Liber explanationis regionum. Ed. De Goeje. Lugd. Batav., 1863-1868; Англ, перевод: Hitti К. and Murgotten F.C. The Origins of the Islamic State. 2 vols. New York, 1916-1924 (извл. в русском переводе: Гаркави. Сказания. Балазури). (Артамонов)

Horvath A. and Toth E.H. Kunbabony. Das Grab eines Awarenkhagans. - Kieskemet, 1992. (Комар В.)

Horvath T. Die Avarischen Graberf elder von Ulbo und Kiskoros. AHn. 1935. № 19 (Артамонов)

Howorth H.H. The Khazars. Were they Ugrians or Turks? Travaux de la troisiume Session du Congres International des Orientalistes St. Petersbourg, 1876. Vol. 2. St. Petersbourg; Leyden, 1879. Представитель западно-европейской литературы по хазарской теме. Из хазарологических трудов последней четверти XIX в. особо следует выделить доклад Генри Говорса на III международном конгрессе ориенталистов в Петербурге, состоявшемся в 1876 г. Этот доклад был посвящен вопросу об этнической принадлежности хазар. В противоположность распространенному тогда мнению об угорском происхождении хазар (Френ, Клапрот, Вивьен де Сен-Мартен, Д'Оссон) автор, разобрав сохранившиеся хазарские слова, заключает, что хазары, господствовавшие над местными угорскими племенами, сами были тюрками. (Артамонов) (Астайкин) (Артамонов)

Hussey J.M. Cambridge Mediaeval History, Vol. III c (1966). (Кестлер)

Huxley George. "Byzantinochazarika." Hermathena 148 (1990). (Engl) (Brook)

0 Comments:

Post a Comment

<< Home